شنبه دهم خردادماه یکهزار و چهارصد و چهار، تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران میزبان آئیین افتتاحیه برگزاری دوره های بینالمللی حمل و نقل بود؛ دورههایی که در قالب سه کارگاه تخصصی جداگانه برگزار خواهند شد و قرار است نگاهی عمیقتر و چندجانبه به دغدغه ها و چالشهای کلان عرصه حمل و نقل شهری داشته باشند؛ از « مدیریت ازدحام جمعیت » و « حمل و نقل همگانی یکپارچه » گرفته تا « حمل و نقل فعال ».
به گزارش اندیشران ، شنبه دهم خردادماه یکهزار و چهارصد و چهار، تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران میزبان آئیین افتتاحیه برگزاری دوره های بینالمللی حمل و نقل بود؛ دورههایی که در قالب سه کارگاه تخصصی جداگانه برگزار خواهند شد و قرار است نگاهی عمیقتر و چندجانبه به دغدغه ها و چالشهای کلان عرصه حمل و نقل شهری داشته باشند؛ از مدیریت ازدحام جمعیت و حمل و نقل همگانی یکپارچه گرفته تا حمل و نقل فعال.
در دقایق آغازین شروع رسمی و پس از تشریفات معمول، مجری مراسم به این نکته اشاره نمود که حمل نقل دیگر جایگاهی فراتر از یک مسئله فنی پیدا کرده و به عنوان یک مقوله انسانی باید مورد توجه قرار بگیرد.
دانشگاه نسل چهارم و ظرفیتهای بلا استفاده
دکتر فرشاد نوریان، رئیس دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران، در سخنرانی خود، از لزوم حرکت به سمت و سوی "دانشگاه نسل چهارم شدن" صحبت کرد. همچنین بحث ظرفیت های بالای دانشکده شهرسازی سخن به میان آمد که به باور ایشان تا به حال آنطور که باید و شاید مورد استفاده شایسته قرار نگرفته است.
اهمیت ظرفیتسازی
سپس، نوبت به سخنرانی دکتر امیر حداد (دبیر سابق کمیته ظرفیت سازی فیدیک) رسید که به تبیین اهمیت مقوله ظرفیتسازی پرداختند و آموزش حرفهای (Training) و الگویابی/ محکزنی (Benchmarking) را دو بال ظرفیتسازی برشمردند و بر لزوم داشتن نگاهی تخصی تر و رویکردی بینالمللی تر به این مقوله (و مواردی همچون آموزش نیروی انسانی) تاکید ورزیدند.
به سوی بهره گیری از مدل های نوین حمل و نقل
مهندس پوریا علیمردانی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، از همکاری با مجموعه های آکادمیک معتبر داخلی و خارجی سخن گفت و اینکه عناوین و سرفصل این دورهها بر مبنای نیازهای فعلی تدوین شده است. وی همچنین در بخشی از سخنانش، رویکرد شهرداری در سال های اخیر را "توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی" عنوان نمود اما ایضا اذعان داشت که حالا تمرکز بر "استفاده بهینه از ناوگان" و توجه به رویکردهایی همچون حمل و نقل به عنوان خدمت (Mobility as a service) است.
مدیریت ازدحام ؛ تجربههای مشترک در مراسمات مذهبی و "شهرهای مقدس"
بخش بعدی مراسم افتتاحیه، به سخنرانی و ارائه دکتر حسین عطیه، عضو هیئت علمی دانشگاه کربلا، اختصاص داشت که ایشان به توضیح و تبیین مفهوم و اهمیت مقوله مدیریت ازدحام (Crowd Management) پرداختند؛ چالشی اساسی که به صورت مقطعی و در موقعیتهایی همچون مناسبت های مذهبی (نظیر پیادهروی اربعین) و مسابقات ورزشی، تصمیمگیران و سیاستگذاران را درگیر میکند و در صورت خطا در اجرا یا عدم برنامهریزی صحیح در هر یک از مراحل طراحی، اطلاعرسانی و مدیریت، میتواند به فاجعهای وحشتناک ختم شود و جان انسانهای بیگناه را بگیرد (همانند آنچه سال 98 در کرمان و در جریان مراسم خاکسپاری سردار سلیمانی شاهدش بودیم).
دکتر عطیه از لزوم و مزایای به اشتراکگذاری تجربیات در این عرصه سخن به میان آورد، خصوصا مابین کشورهایی همچون ایران و عراق که منافع مشترک و بعضا اشتراکات فرهنگی و خواستگاههای مذهبی یکسانی را دارا هستند. در همین راستا، کارگاهای تخصصی ازدحام جمعیت در تاریخ یازدهم و دوازدهم خرداد 1404 و در محل خانه اندیشهورزان برگزار خواهد شد تا شرکت کنندگان در این بستر به بینش عمیق تری حول چنین موضوع کلیدی و مهمی واصل شوند.
حمل و نقل همگانی یکپارچه
اما دوره دیگری که توسط دانشگاه تهران و سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران برگزار خواهد شد، دوره بین المللی حمل و نقل یکپارچه است که نوزدهم تا بیست و یکم خردادماه به میزبانی خانه اندیشهورزان برگزار میشود. این دوره نیز میزبان جمعی از برترین اساتید داخلی و خارجی (به صورت حضوری و آنلاین) خواهد بود که به بحث و گفتگو حول مباحثی همچون « حمل و نقل شهری پایدار و الکتریکی » و همچنین "نحوه مدیریت و تعامل با راکبان موتورسیکلت در اکوسیستم حمل و نقل شهری" خواهند پرداخت.
علاقهمندان از چهارم تا دوازدهم خردادماه و از طریق این نشانی میتوانند برای ثبت نام حضور در این کارگاه سه روزه اقدام نمایند.
اهداف و چشماندازها؛ از حل و فصل چالشهای داخلی تا پیشگامی منطقهای
دکتر شهابالدین کرمانشاهی، عضو هیات علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران، ضمن پذیرش ضعفهای ساختاری در عرصه حمل و نقل شهری، حاضرین را به رویت و توجه به نیمه پر لیوان تشویق نمودند (اینکه ایران در بین کشورهای منطقه با اختلافی چشمگیر سرآمد حمل و نقل ریلی داخل شهری است) و همچنین به تبیین اهداف و چشماندازهای کوتاه مدت و بلندمدت دوره حمل و نقل یکپارچه پرداختند؛ از ظرفیتسازی و شبکهسازی گرفته تا گسترش ارتباطات بینالمللی و در گام های بعدی -و پس از حل مسئولانه و اصولی چالشهای داخلی- رسیدن به جایگاه مرجعیت در میان کشورهای منطقه و توسعه همکاری با کشورهای جنوب.
حمل و نقل فعال؛ اولویتدهی به توسعه پیادهروی و دوچرخهسواری
سومین و آخرین کارگاه از مجموعه دوره های تخصصی حمل و نقل، کارگاه سه روزه « حمل و نقل فعال » است که هدف برگزاری آن "تقویت دانش بومی و میانرشتهای و تبیین رویکردهای مدیریتی کارآمد در توسعه شیوه های پیاده روی و دوچرخه سواری شهری" عنوان شده است. این کارگاه تخصصی که در مرداد ماه 1404 برگزار خواهد شد، راهبر بینالمللی به نامی از کشور هلند دارد که از پیشگامان این حوزه حمل و نقل فعال در عرصه بینالمللی به شمار میرود.
این رویداد و دوره های بین المللی به همت و عزم مشترک دانشگاه تهران و سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران برگزارشدهاند و عرصه ترویج دانش روز حمل و نقل و مدیریت شهری، ادامه و امتداد چنین تحرکاتی را باید به فال نیک گرفت.