در جریان برگزاری کنفرانس خبری مارک تمپلین، مدیر اجرایی تویوتا در آمریکای شمالی، بدون آنکه نوک پیکان تیز انتقادش را به مستقیما به سمت تیم اجرایی ترامپ نشانه بگیرد، به نقد و تبیین اثرات منفی و مخربی پرداخت که در نتیجه وضع تعرفهها حاصل خواهد شد.
مدیر اجرایی تویوتا در آمریکای شمالی به تبیین و تشریح تاثیرات و عواقب اِعمال تعرفههای ترامپ بر صنعت خودرو پرداخت
"وقتی صحبت از وضع تعرفه بر قطعات خودرو به میان میآید، میبایست درک کرد که زنجیرههای تامین پیچیده، جهانی و آسیبپذیر هستند و بسیاری از تامینکنندگان آمادگی مواجهه با چنین تعرفههای سنگینی را ندارند". بنابراین و طبق صحبتهای تمپلین، اِعمال تعرفه بر قطعات، بر تمامی زنجیره تامین تاثیر میگذارد و به افزایش قیمت و کاهش فروش خودروسازان منجر خواهد شد و حتی هزینه تعمیر و نگهداری (و تامین قطعات یدکی) بالاتری را به مشتریان و مالکان تحمیل خواهد نمود.
علاوه بر اینها، چنین وضعیتی میتواند درصد قابلتوجهی از مشتریان را به طریقی ناگزیر - و هر چه بیشتر- به سمت بازار خودروهای دست دوم سوق دهد که افزایش تقاضا در این بخش از بازار هم خواه ناخواه با رشد قیمتها همراه خواهد بود؛ درست همانند شرایطی که در دوره کرونا پیش آمد و به دلیل اختلال در زنجیره تامین جهانی و تعطیلی سایتهای تولیدی (و دلایل توامانی دیگر نظیر بحران ریز تراشهها) بازار خودروهای دست دوم گرم و پُر رونق شده بود و قیمتها هم در مسیر صعودی قرار گرفتند.
تمپلین همچنین بر این مورد تاکید ورزید که تویوتا هم اکنون 11 سایت تولیدی در خاک ایالات متحده دارد و بیش از نیمی از خودروهایی که در آمریکا فروخته، در همین کشور به تولید رسیدهاند. سپس در قسمتی از صحبتهایش -که بیشترین رنگ و بوی کنایه به تیم اجرایی ترامپ را داشت- اذعان نمود که "خلاف آنچه که بسیاری فکر میکنند، در صنعت خودرو چرخههای عمر محصول طولانی و طویلی وجود دارد و جابجایی یکشبه تشکیلات و تاسیسات تولیدی، به هیچ وجه امر شدنی و سادهای به شمار نمیآید".
تمپلین به دیدار و گفتگوی خود با تیم اجرایی ترامپ نیز اشاره داشت و با توجه به مجموع ملاحظات و اینکه "هر 1 موقعیت شغلی در تولید خودرو مولد 9 شغل دیگر است"، از تیم اجرایی ترامپ انتظار همراهی و درک مضاعفی دارد؛ همراهی و درکی از جنس توافق تجاری ترامپ با بریتانیا.
طبق اظهارات تمپلین، تویوتا – همانطور که از رویکرد مدیریتی معقول و عاری از جو زدگی همیشگی این کمپانی ژاپنی انتظار میرود- از واکنش سریع و احساسی نسبت به وضع موجود اجتناب میورزد و فعلا تنها با شکیبایی و تامل، شرایط و تحولات را به نظاره خواهد نشست.
همانطور که میبینید، تمام این آشفتگیها و سرگشتگیها برای صنعت خودرو و تحمیل چنین هزینههای اضافی و گزافی به مصرفکنندگان، ظاهرا به این خاطر است که دیوانهای تصمیم گرفته آمریکا را به "جلال و شکوه گذشتهاش" برگرداند! البته که دیوانگی هم عالمی دارد و علیالظاهر، خالی و عاری از کسب توفیق هم نیست!